
Hardcore is al jaren onderdeel van de Nederlandse cultuur, waardoor het een méér dan rijke geschiedenis te vertellen heeft. Het is dan ook geen verrassing dat er…
Het iconische hardcore-evenement Thunderdome vond afgelopen weekend plaats en het internet staat dan ook al vol met foto’s, verhalen en herinneringen aan het feest. Zojuist heeft zelfs de Engelse krant The Guardian een artikel gewijd aan Thunderdome: “The Dutch rave with the world’s fastest, hardest music.”
LEES OOK: Dit is wat je kunt verwachten van de Thunderdome 2019 CD
De Britse krant The Guardian heeft zojuist een flink artikel gepubliceerd over de laatste editie van Thunderdome en de gehele evolutie rondom het historische hardcore merk. In het artikel introduceert de auteur de Thunderdome-wereld aan de gewone The Guardian-lezer. Holly Dicker, de auteur, beschrijft het stereotype, maar authentieke gabber en de wereld om hen heen op een gewaardeerde manier, zonder het gebruikelijke rare beeld van buitenaf. Natuurlijk kunnen onderwerpen als het gabbermuseum, “het gabberuniform”: Nikes en de Australian trainingspakken, en de Wizard-tatoeages niet ontbreken in dit artikel.
“Hardcore is one of the most liberated and liberating genres in dance music, encompassing a vast range of speeds, styles, and emotions. It creates euphoria from the extremities and isn’t for everybody – which is why those that are in it, are in all the way.”
Lezers kunnen in een notendop meer te weten komen over de geschiedenis van Thunderdome: beginnend met de start van hardcore in Nederland in de jaren ’90, de eerste editie in 1992 en de snelle opkomst van de gabber. “Until overexposure and commercial exploitation caused the scene to crash and go back underground, with negative media as a reason for it.” Verhalen over “drugs, football-related hooliganism and incidents of racially motivated violence”, hebben de hardcore scene met littekens achtergelaten, vertelt de auteur.
Dicker laat de lezer ook weten over Thunderdome 2019, de grootste editie ooit: “The scene’s current torchbearers, including Angerfist and Miss K8, play amid a spectacle of lasers and fire, ending in a sweaty closing set from “Grandpa” Drokz as pillars of flame shoot skywards from the front of the stage” Ook heeft de schrijfster een bezoek gebracht aan Dano, Buzz Fuzz en Gizmo’s set in de Thundergods area: “It was crammed with hits from their own vault, plus fun hardcore versions of pop songs such as Message In a Bottle by the Police and Steppenwolf’s Born to Be Wild.”
Verder vermeldt ze een onderwerp dat ook veel artiesten, zoals Da Mouth of Madness, behandelen in het Thunderdome Magazine van dit jaar: de noodzaak van het verenigen van het verleden, het heden en de toekomst van hardcore om het merk Thunderdome in leven te houden. “It is one of the few living relics from the heyday of rave, charged with the difficult task of staying grounded in the present while simultaneously preserving the past.”
De auteur eindigt het artikel met enkele “classic Thunderdome tracks”, als DJ Dano’s ‘Welcome to the Thunderdome’. Het artikel “Thunderdome: the Dutch rave with the world’s fastest, hardest music” door Holly Dicker is gepubliceerd op 30 oktober 2019 in The Guardian. Lees het volledige artikel op hun website.
Omslagfoto van Facebook-pagina Thunderdome
Vertaald uit het Engels door Tim Bekkering
Reageren